Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Sikos T. Tamás Author-Workplace-Name: University of Miskolc Title: A budapesti bevásárlóközpontok hét generációja 1976-2017 Abstract: A tanulmány keretében bemutatjuk a szerző által megfogalmazott hét generációs szakaszát a bevásárlóközpontok fejlődésének (1. generáció: „A nyítás hajnala”, 1976; 2. generáció: „A korai aranykor” 1980; 3. generáció: „A nyugati típus” 1993-1996; 4. generáció: „A dinamikus fejlődés időszaka” 1997-2000; 5. generáció: „A versengés kora” 2001-2003; 6. generáció: „A stabilizáció periodusa” 2004-2008; 7. generáció: „A remény időszaka” 2009-2017). Vizsgáljuk a főváros térszerkezetében bekövetkezett változásokat az elmúlt harmic évben Voronoi elemzéssel. Újraértelmezzük a bevásárlóközpontok tipusait. A főváros belső magjába az elsődleges kereskedelmi zónába koncentrálódnak a többféle hasznosítású és regionális szerepkörű központok, melyek napjainkban a piacvezetők (WestEnd City Center, Mammut Bevásárlóközpont, Aréna Plaza, Árkád). A központok másodlagos ellátási zónájához, gyűrűjéhez a helyi vagy kerületi jellegű központok tartoznak (Duna Plaza, Pólus Center, Rózsadomb Center, Rózsakert Bevásárlóközpont, Budagyöngye stb.). A kiskereskedelmi övezet harmadik zónáját a „fővárosi agglomeráció nyugati kapujához” kapcsolódó kereskedelmi egységek képezik míg a 4. zónában helyezkednek el a hipermarketek valamint az outletek. Keywords: bevásárlóközpontok generációi, kereskedelmi zónák, voronoi elemzés, bevásárlóközpontok típusai Pages: 107-116 Number: 1 Volume: 15 Year: 2018 Publication-Status: Published File-URL: http://www.strategiaifuzetek.hu/files/136/Strategiai%20fuzetek_2018_1.pdf File-Format: application/pdf Handle: RePEc:mic:esfjrn:v:15:y:2018:i:1:p:107-116